Kawa nie zagraża ciąży
Codzienne picie kawy nie zagraża przebiegowi ciąży – informuje „International Journal of Epidemiology”.
Wykorzystując badania genetyczne, naukowcy z australijskiego University of Queensland wykazali, że codzienne picie kawy w umiarkowanych ilościach nie zwiększa ryzyka poronienia, urodzenia martwego dziecka ani przedwczesnego porodu.
„Obecne wytyczne Światowej Organizacji Zdrowia mówią, że kobiety w ciąży powinny spożywać mniej niż 300 mg kofeiny, czyli od dwóch do trzech filiżanek dziennie” – powiedziała dr Gunn – Helen Moen. - „Ale opiera się to na badaniach obserwacyjnych, w których trudno oddzielić picie kawy od innych czynników ryzyka, takich jak palenie, alkohol lub zła dieta.”
Dlatego właśnie autorzy chcieli sprawdzić, czy sama kawa naprawdę zwiększa ryzyko niekorzystnych wyników ciąży.
Zobacz również:
Pijany kierowca uderzył w skrzynkę gazową
Ostrzeżenia IMGW i alert RCB dla większości kraju: Upały do 38°C i burze
Dr Daniel Hwang wskazał, że określony zestaw wariantów genetycznych wpływa na ilość wypijanej kawy. „Wykazaliśmy, że te warianty genetyczne wpływają nie tylko na spożycie kawy w populacji ogólnej, ale także u kobiet w ciąży” – powiedział.
Naukowcy zastosowali klasyczną metodę (randomizacja Mendla), która polega na badaniu wpływu wariantów genetycznych stwierdzanych w populacji na wystąpienie określonego efektu. Badanie wariantów genetycznych pozwala na uniknięcie czynników zakłócających i błędów związanych z prowadzeniem badań obserwacyjnych.
Autorzy wykorzystali osiem wariantów genetycznych, które pozwalały przewidywać zachowanie kobiet dotyczące picia kawy w czasie ciąży i zbadali, czy warianty te są również powiązane z wynikami porodu.
„Ponieważ nie możemy poprosić kobiet o wypicie przepisanych ilości kawy podczas ciąży, wykorzystaliśmy analizy genetyczne, aby naśladować randomizowane badanie kontrolne” – wyjaśnił dr Hwang.
Analiza genetyczna wykazała, że u kobiet, które piły kawę, nie było większego ryzyka poronienia, urodzenia martwego dziecka lub przedwczesnego porodu.
„Jeśli chodzi o dietę w czasie ciąży, kobietom często zaleca się ograniczenie pewnych rzeczy, ale to badanie pokazuje, że nadal mogą cieszyć się kawą, nie martwiąc się o zwiększenie ryzyka” – powiedział dr Hwang.
Naukowcy podkreślają, że badanie dotyczyło tylko niektórych niekorzystnych wyników ciąży i możliwe jest, że spożywanie kofeiny może wpłynąć na inne ważne aspekty rozwoju płodu.
„Z tego powodu nie zalecamy dużego spożycia podczas ciąży, ale niskie lub umiarkowane” – zaznaczyła dr Moen.
Może Cię zaciekawić
Będzie SMS o poderwaniu myśliwców w związku z atakiem na Ukrainę
Wiceszefowa MON powiedziała, że „system po stronie wojskowej zadział tak, jak miał zadziałać”, gdy 30 lipca, w czasie zmasowanego ataku na z...
Czytaj więcejPadł nowy rekord na zakopiance
W niedzielę pod masywem Lubonia Małego przejechało aż 54 829 aut. To nowy, absolutny rekord tego obiektu. Poprzedni najwyższy wynik przet...
Czytaj więcejElektroniczna karta DiLO rusza 11 sierpnia
Jak wyjaśniło MZ, aplikacja eDiLO zostanie udostępniona podmiotom w dwóch terminach. Od 11 sierpnia do 30 września 2026 r. dostęp do aplikacji u...
Czytaj więcejZnany projekt minimalnego wynagrodzenia za pracę od 2027 r.
Zgodnie z opublikowanymi założeniami do projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysok...
Czytaj więcejSport
Słońce, emocje i triumf Mariusza Doktora
Po ostatnich zmaganiach w niemal zimowej aurze, niedzielny turniej był prawdziwą nagrodą dla lokalnych graczy. 10 zawodników stanęło do walki o ...
Czytaj więcejMichał Probierz zrezygnował z funkcji selekcjonera piłkarskiej reprezentacji Polski
"Doszedłem do wniosku, że w obecnej sytuacji najlepszą decyzją dla dobra drużyny narodowej będzie moja rezygnacja ze stanowiska selekcjonera" - ...
Czytaj więcejSukces Limanowskiej Grupy Rowerowej na L’Étape Poland by Tour de France 2025
Mateusz Dyrek na podium – drugie miejsce w klasyfikacji generalnej Największy sukces podczas tegorocznej edycji odniósł Mateusz Dyrek, któ...
Czytaj więcejWiększość nie wypełnia zaleceń odnośnie aktywności fizycznej
Na jego podstawie można stwierdzić, że ćwiczą przede wszystkim ludzie młodzi, z przewagą mężczyzn, osoby pracujące, z miast powyżej 200 tys...
Czytaj więcejPozostałe
Weszły w życie przepisy mające usprawnić rozpatrywanie tzw. spraw frankowych
Chodzi o ustawę „o szczególnych rozwiązaniach w zakresie rozpoznawania spraw dotyczących zawartych z konsumentami umów kredytu denominowanego l...
Czytaj więcejDobry sen sprzyja sukcesom w szkole nastolatków
Zależność ta jest szczególnie widoczna w przypadku młodzieży zmagającej się z lękiem, depresją lub innymi problemami natury psychicznej. Na...
Czytaj więcejPoważny wypadek na DK75 w Wytrzyszczce. Samochód osobowy zderzył się z karetką pogotowia
Zmiażdżony bok osobówki i interwencja ratowników W kolizji brał udział samochód osobowo-dostawczy oraz karetka pogotowia (Mercedes Sprint...
Czytaj więcejSondaż:56 proc. badanych pozytywnie ocenia prezydenturę Nawrockiego
W badaniu zapytano jak respondenci ogólnie oceniają prezydenturę Karola Nawrockiego. Łącznie pozytywnie 12-miesięczną działalność głowy pa...
Czytaj więcej






Komentarze (0)